måndag 5 januari 2009

Som M sa: Om du inte skriver nåt blogginlägg om det här kan du lika gärna lägga ner bloggen

Jag tror inte att nån kan vsitas särskillt länge i japan utan att förundras över de tekniska landvinningar som gjorts särskilt på toalettens område, där i princip varje toalettstol, ända ner till den sunkigaste t-banetoalett, är utrustad med en anordning som sprutar rent med en vattenstråle och lufttorkar när man är klar.

Vårt hotell är dock för enkelt eller för västerniserat för att erbjuda nåt sånt så jag fann det därför bäst att göra mig den erfarenheten på exklusiva varuhuset Barney's i fashionabla Ginzadistriktet.

Efter att snabbt ha blivit frälst av känslan av fräschör begav jag mig tillsammans med M iväg till Toto Super Space som säljer toaletter och badrumsinredningar för att lära mig mer. I linje med den obegripliga japanska logiken så ligger Toto Super Spaces butik på 27e våningen i Shinjuku L Tower (ovanför investmentbanken Nomura).

Där lärde vi oss att en automatiserad toalett med sprutskölj och fläkt kostar mellan 20 000 och 40 000 svenska kronor, beroende på vilka ytterligare funktioner man vill ha, tex lock som öppnas automatiskt, väggmonterad kontrollpanel, sätesvärmare etc.

Men det bästa av allt är att man inte behöver köpa nåt oprövat, utan på kundtoaletten finns olika varianter av butikens produkter installerade för att provåka innan man bestämmer sig.

Nu vet jag vad jag ska ha nästa gång jag gör om badrummet, så får ni komma hem till mig allihop och testa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se