fredag 22 januari 2010

Roliga klimatskeptiker

Nasa har annonserat att det gångna deceniet har varit det varmaste någonsin. Kollar lite på kommentarerna på nätet. Det är så roligt med alla människor som är emot climate change.

Visst kan jag förstå det här motståndet mot climate-change hysterin som har rått ett tag nu. Det politiska och mediala klimatet är ju kompakt pro-climate change, vilket är tillräcklig orsak i sig självt att bli skeptisk.

Men många av kritikernas argument framstår ofta som mer komiska än engagerande (tex. att mätaren på hawaii sitter bredvid utblåset från luftkonditioneringen, eller bredvid en vulkan etc), även de mer sakliga inläggen i debatten (att man inte längre tror att koldioxid stänger inne värmen som ett lock, enligt växthusteorin, utan att man nu tror att det är CO2 partiklarna själva som binder energin i atmosfären (?), eller att det är städerna som blir varmare och inte klimatet i stort). Här presenteras ytterligare ett 20-tal kul argument.

Själv vet jag inte var jag står, trots att det ingår i mitt yrke att faktiskt ha en uppfattning om det här. En av de kritiska argumenten gillar jag dock, det framfördes av en geolog som hävdade att planeten blir varmare och kallare i mycket långa geologiska cykler, oaktat vad vi sysslar med. "...och varför försvann inlandsisen? jo, det blev varmare".

Sen kvarstår visserligen en miljard andra problem med ett varmare klimat, hög fossilförbränning och utsläpp....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se