torsdag 4 februari 2010

Egowikipedia fast som verb

Eftersom jag nyligen sagt upp mig, men ändå är tvingad att vara kvar över rapportperioden, så är det a) ingen på kontoret som bryr sig vad jag gör längre, vilket leder till b) att tiden går riktigt segt när jag inte har en rapport att ta hand om.

Den här dagen har jag tex ängat åt att lägga upp mig själv på wikipedia (jaja, jag vet att man inte får det, men jag höll det faktiskt ganska sakligt och kort). Tyvärr så visade det sig att jag redan hade en namne i en gammal läkare som dog 1909. Detta kombinerat med att jag skrev in mig med mitt mellannamn gör att man inte hittar till mig om man inte skriver in hela för- mellan- och efternamn.

Ni som känner mig kan dock kolla in (och redigera) min wikipediasida om ni söker på mig med tillägget Wilhelm i mitten.

Efter 4 dar som nyregistrerad användare får man dock utökade befogenheter, som tex att ändra namn på artiklar, så då ska jag ge min döde namne tillägget (läkare) så att han kan ge plats åt the real thing.

3 kommentarer:

  1. Åh nej. Du är raderad:

    "(Innehållet förklarade inte ämnets relevans: färsk frilansare. Ej relevant. )"

    SvaraRadera
  2. Jag vet. Fick följande fräckhet på mailen:

    Hej och välkommen till Wikipedia. Jättebra att du vill bidra till artikelsamlingen. Jag har dock tagit bort din artikel om dig själv eftersom du inte riktigt kvalat in som journalist på uppslagsordsnivå. Återkom när du blivit Caroline Sundevall så lägger vi upp dig igen. Din blogg var riktigt underhållande läsning tycker jag. Luttrad 5 februari 2010 kl. 21.55 (CET)

    C'est la vie

    SvaraRadera
  3. Jag tänker att man rimligen borde kunna bli känd genom att verkligen försöka komma med på Wikipedia också. Och att om tillräckligt många skriver din biografi med det som din främsta merit "känd för att vilja bli känd genom att komma med på Wikipedia", så kommer det så småningom bli en sanning tillräckligt sann för att platsa på wikin!

    Lite Catch 22, men inte omöjligt!

    SvaraRadera

Blogg listad på Bloggtoppen.se