onsdag 3 mars 2010

Fonder, bostadsmarknad, Bildt i Ryssland och min nyvunna frihet

a) En datapunkt i rymden om fonder - Svensken har sina fondinnehav i snitt i 20 år (!). Snacka om monsterbusiness när man väl fått in en kund eller placerare som ligger tickar avgifter år efter år.

b) Mer om bubblor och bostadsmarknad - Visserligen är jag lite baissad på bostadspriserna, men det man ofta glömmer i debatten är att det som fundamentalt skiljer Stockholms bostadsmarknad från andra storstäders, där det är mer volatilt, är att vi inte har nån spekulationsmarknad, alltså buy-to-let. Så förändringar i finansieringsmiljön (läs: kommande högre ränta) har alltså relativt mindre påverkan på vår marknad än i andra europeiska storstäder. Värt att komma ihåg.

c) Carl Bildt till Ryssland - ett besök tillsammans med statsministern är bokat till 9 mars. Lär bli intressant. Det har ju tydligen varit ganska frostiga relationer till Ryssland sen Calle B i ett blogginlägg jämförde Rysslands agerande i Georgien med Nazityskland. Sjukt kul!

d) Min nyvunna frihet - på min första dag i frihet ska jag träffa upp N och J för att gå och titta på utställningen med arkitektförslag på ny slussen. Den så kallade plansamrådsutställningen på 25 jan till 29 mars i Sjömanshemmet vid Slussen. Där finns bla en stor modell över projektet, en mängd illustrationer och annan information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se