måndag 25 oktober 2010

Vykort från Tehran, del 1

Efter ett antal galna taxiresor i den här enorma stan sitter jag nu på Esteghlal Grand, stans Hyatt innan revolutionen och hämtar mig över en kopp turkisk kaffe.

Ska försöka blogga av mig lite innan huvudet exploderar av intryck. Det känns omöjligt att skriva en fullständig redogörelse så det får helt enkelt bli lite löryckta intryck. Dessutom känns det vanskligt att ge sig på det med bara en iphone men får duga så länge

1) folk är galet trevliga och allt är långt mindre struligt än jag trodde och även jämfört med andra byråkratsamhällen som kina tex. Varenda taxichaufför har pratat någorlunda engelska och bjudit mig på antingen godis, mat eller cigg.

2) Trafiken i tehran får verkligen bangkok att framstå som rondellen vid djurgårdsbron. Motorcykel på trotoaren, visst. Eller varför inte backa full fart på motorvägen när du missat en avfart, absolut. Här stannar man inte för nåt, rött ljus betyder inte ett smack och folk korsar de motorvägsvilda gatorna helt enkelt genom att kryssa mellan bilarna. Och vill man komma nån vart överhuvudtaget så är det bara att ge sig ut, inga konstigheter.

3) Slutligen måste jag sluta göra tummen upp när jag pratar med folk, det betyder nåt helt annat i det här landet. Återkommer med mer så fort jag är framför en dator. Då ska jag berätta om alla nosejobs. Då blir det lite bilder också även om man inte vågar fota så jättemycket här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se