söndag 21 november 2010

Homage a Eugen och 21-åriga gayprodigyn Dolan

Homage a Eugen - JH och jag masade oss iväg till Forum för Levande Historia och kollade på deras utställning (o)mänskligt. Lärde mig en hel del om vad en sinnesslö person är, vad en imbecill är, vad en idiot är, och hur farligt det var att vara en sån i Sverige så sent som för bara några 10-tal år sen, då staten mer än gärna låste in och steriliserade en. Djupt tragiskt. Fick mig att tänka på Eugen som jag kände en gång, och hjälpte till att fota en dokumentärfilm om. Han var en av de som staten hade dömt ut som ovärdig att föra sina gener vidare, så de tvångssteriliserade honom. Djupt härjad av livet som narkoman gick han till slut och lade sig i en container för att dö och där hittade två sopgubbar honom precis innan de skulle tömma containern i kompressen. De sista åren blev han drogfri och fick till slut en skitsumma pengar från staten som "upprättelse" för steriliseringen. För pengarna köpte han en liten träbåt, som han hade på marinan i Skanstull. Jag fick rycka in som fotograf en dag när han skulle lägga i båten till våren. Tyvärr hade träet torkat under vintern och lämnat springor i skrovet. Så vi stod där och tittade på när den bara sjönk djupare och djupare intill kajen, snabbare än vad länspumparna kunde pumpa ut vattnet. Eugens älskade båt som han köpt för de där steriliseringspengarna. Det var nog en de mest laddade stunderna i mitt liv. Men han fick hjälp av brandkåren och de andra båtägarna. Eugen gick bort bara nåt år senare, sista gången jag såg honom var han bokstavligen talat gul som en banan av gulsoten. Påminner mig om att jag måste kolla med ZZ hur det går med dokumentären.

Efter utställningen blev det en födelsedagsdrink för FH på Sveriges snyggaste restaurang och bar som saknar bar, Lydmar.

Stockholms Filmfestival 2010 - Trots mina bästa ansträngningar så blev det inte en enda filmfestivalfilm i helgen. Suck. Har dock hela kommande veckan på mig fram till söndag. Högst upp på listan förutom öppningsfilmen av den där 21-åriga gayprodigyn Xavier Dolan, finns filmerna Monster, Brotherhood och A Small Town Called Descent bland annat. Men jag är nog sugen på det mesta... förutom all skräck. Blää.

Monsters på Filmfestivalen


A Small Town Called Descent


Var det Pelle?


Tuberkolosbehandling för sinnesslöa i Sverige under tidiga 1900-talet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se