onsdag 5 januari 2011

Svennebygränd

Av skäl som jag ska återkomma till senare så satt jag och sammanställde en excellista på invandrarföreningar i Stockholm ur en databas på över 2000 invandrarföreningar i Sverige. Då lärde jag mig bland annat att polacker, finnar, somalier, assyrier och iranier är överrepresenterade vad det gäller att organisera sig i föreningsform i Sverige. Men det kanske speglar fördelningen av invandrare? Mindre serber, kroater och turkar dock, och inte jättemånga chilenare heller som har bildat föreningar vad jag kunde se. Inom europa så låg faktiskt även italienare ganska högt upp. Dessutom lärde jag mig att det i den invandrartäta förorten Rinkeby finns en gata som heter Svennebygränd. Hur kul är inte det?


Visa större karta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se