måndag 7 mars 2011

Anteckningar från Näringslivets mäktigaste kvinna

På måndagskvällen anordnade VA prisutdelningen till Näringslivets mäktigaste kvinna på Stockholm Waterfront. Eftersom jag skriver för den ansvariga tidningen och gillar att mula i mig gratissnittar begav jag mig dit tillsammans med mina kollegor för att se vad eventet hade att erbjuda. Nedan några korta anteckningar från besöket
  • 1200 raffiga kvinnor som samlats för att dricka vitt och nätverka på autopilot
  • Det slog mig att jag faktiskt inte kände igen så många mäktiga kvinnor. Jag vet inte om det säger mest om mig eller om svenskt näringsliv, men det kändes som att eventet mest lockat hangarounds
  • Vid en genomgång av de senaste 10 årens förstaplatser på listan över mäktigaste kvinnor kan man kallt konstatera att pristagarna inte lyckats konservera makten särskilt väl, med undantag för Annika Falkengren som toppat listan ett par gånger. Hälften av de övriga namnen tror jag inte ens att merparten av läsarna på den här bloggen skulle veta vilka det är (återigen, vet inte om det säger mest om bloggen, läsarna eller om svenskt näringsliv)
  • Bland männen som faktiskt dök upp noterade jag Michael Treschow och obligatoriska mingelhöken Peter Melbi från Erik Penser Bank
  • Utan att fördjupa mig i själva listan kan jag konstatera att VD för Taxi Stockholm, Tanja Ilic (47) bedöms som två pinnhål mäktigare än H&Ms inköpschef Madeleine Persson (49). Min idol Sarah McPhee återfinns på en tjugondeplats. Hela listan finns eller kommer att finnas här
  • Med avseende på raggvänligheten fick jag två sugna blickar av 183 cm långa, ogifta partisekreteraren för moderaterna, Sofia Arkelsten (jepp, med mina 196 cm så kan jag ha den effekten på långa kvinnor med halvtaskig hållning). Eftersom makt påstås vara sexigt så tycker jag det får anses som acceptabelt
Sammantaget en trevlig eventupplevelse. Jag avhöll mig ifrån att plocka med mig en goodiebag och jag vågar nästan sätta pengar på att LC kommer att ha synpunkter på innehållet i det här blogginlägget

3 kommentarer:

  1. "med halvtaskig hållning". LOL.

    SvaraRadera
  2. You bet I have, men jag biter aldrig (hårt) på kommando. Jag tycker överlag att hela beskrivningen stämmer väl in på min upplevelse av förra årets event. Bortsett från att Gollum inte ansåg mig tillräckligt lång för en flirt.

    SvaraRadera
  3. Säger nog mest att hela konceptet med just mäktiga kvinnor är larv.

    SvaraRadera

Blogg listad på Bloggtoppen.se