fredag 2 september 2011

Jag älskar Socialstyrelsen – aborter, dödsorsaker och patientregistret

Skummande sommarens rapportskörd från Sveriges roligaste statistikmyndighet, Socialstyrelsen.

En av mina favoriter är såklart rapporten om dödsorsaker, som bland annat visar att det är betydligt farligare att vara man ända upp till 80 års ålder. Se diagram nedan. Egentligen är det ganska intuitivt att det är högre andel män som dör i unga år, men två saker var ändå nyheter för mig. a) att även spädbarnsdödligheten är vanligare hos män, b) att könsfördelningen inte jämnar ut sig förrän vid 80 års ålder.

Som jag ofta framhållit tidigare fortsätter självmord att vara den utan motstycke vanligaste dödsorsaken för män i min åldersgrupp, så jag påminner mig än en gång om värdet att ha lite kul.

Mer intressant läsning bjuds det på i den årliga rapporten om aborterna i landet. Kul att listan på regionnivå toppas av Gotland, vilket underligt nog alltså sammanfaller med förstaplatsen vad gäller andelen mödrar som ammar vid ett års ålder (korrelation eller kausalitet?). Värmland kommer på en god andraplats vad gäller tonårsaborter vilket sammanfaller med mödrar som röker under barnets första levnadsmånad (återigen, korrelation eller kausalitet?)

Andra intressanta fakta är att Sverige toppar listan på aborter i norden, 335,6 aborter per 1000 levande födda jämfört med Finlands 172 och Norges 255. Rätt rejäl marginal alltså.

Dessutom släppte Socialstyrelsen häromdagen sin rapport med 2010 års statistik från patientregistret. Att sjukdomar i cirkulationsorganen är fortsatt den klart vanligaste orsaken till vård på sjukhus är kanske inte nåt att stoppa pressarna för, men rapporten har sina höjdpunkter.

Ser fram emot rapporten med Statistik över skador och förgiftningar som behandlats i sluten vård vilken publiceras den 29 september.

Klicka för större bilder 

2 kommentarer:

  1. Hurru johanww. Du är för bra på att blogga för att låta bli att fortsätta. Eller finns du någon annanstans?

    SvaraRadera
  2. Hej tack, jättekul att höra att du gillar det. Just nu skriver jag bara för Veckans Affärer, men du kan hitta mina samlade alster i tryckt form på Vulkans nätbokhandel https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=55247
    /johanww

    SvaraRadera

Blogg listad på Bloggtoppen.se