torsdag 23 oktober 2008

aktiemäklare och prostituerade

På temat finansiellt - Läste en rapport från en annan bank som framhåller att marknaden inte bara ska göra en trading related bear market rally nu för att den är översåld, utan att fundamenta också talar för en positiv syn, pga att man nu ska ha prisat in de kommande kraftiga vinstnedgångarna och att räntesänkningar och statliga interventioner ska injicera förtroende i marknaderna. Läste faktiskt en mer eller mindre likadan rapport, med ungefär samma argument, från en av de mest prestigefyllda amerikanska investmentbankerna för ca 1 månad sen, jag fick den rapporten i händerna med kommentaren "är det nån som haft rätt på sina marknadscalls det senaste året så är det den här killen". Och jag tyckte faktiskt att det han skrev lät ganska bra. Sen dess har OMX har tappat 25%! The bear market is designed to crush your confidence! Min gissning nu är att vinstförväntningarna för de kommande åren fortfarande har en bit kvar att skruvas ner, och att oavsett vad man lägger in i förväntningarna så kommer kurserna komma ner ännu ett hack när de väl materialiseras i de rapporterade siffrorna, och vi har fortfarande en bit kvar tills dess. Kan säkert ta både ett och två kvartal till.

Marknaden stängde ner 1,71% idag, mina bets ännu sämre, efter ännu en utomjordiskt volatil dag. Påminns osökt om skämtmailet med likheterna mellan en aktiemäklare och en prostituerad - sista punkten - du vaknar varje morgon och tänker: jag kan inte hålla på med det här resten av livet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se