torsdag 21 januari 2010

Guidebok att tänka på nästa gång flyget är inställt

Haha, SAS personalens bästa tips på hotell i en ny guidebok. En snabb titt i den säger en hel del om hur sjukt vanskött bolag SAS är, med en del riktigt underliga avtal för personalen.

En lustig avtalsdetalj är att medan andra bolag mäter flygtid för piloterna som den tid när planet är i luften så mäter SAS från när piloten passerar nån punkt mellan hangaren och planet, och inkluderar alltså en halvtimme där piloten sitter och säger check ett par gånger. Underligt.

Och de flesta andra bolag har en policy att kabinpersonal och piloter ska sova på ett hotell nära flygplatsen, men inte SAS. Där ska personalen få åka in och sova på ett hotell i city, med ett visst antal stjärnor, för att sen åka tillbaka ut till flygplatsen för hemresan. En avtalsdetalj som alltså bidragit till att lägga grunden för att kunna ge ut den här boken med härliga restips.

Inte konstigt att bolaget är i finansiell kris (vilket det var redan innan lågkonjunkturen slog till). Och så fort arbetsgivaren gör några som helst försök till förändring för att få bolaget på fötter - då strejkar man. I Danmark har man haft 73 olovliga strejker de senaste 10 åren - alltså över sju strejker om året då resenärerna helt plötsligt blir strandsatta.

Det enda rätta, istället för att hålla på och förhandla om kontrakten, vilket ju ändå inte verkar funka, är ju att försätta bolaget i konkurs och starta om med nya avtal. Nåt annat sätt lär ju inte finnas att få bort strejkkulturen, så du och jag kan få åka dit vi betalt för att åka, istället för att SAS värdinnorna ska få leta upp mysiga hotell och smultronställen på kvällarna.

http://www.svd.se/resor/nyheter/flygvardinnornas-basta-tips-samlade-i-guidebok_4120665.svd
http://p1qs017.futurize.net/pages/frame.fxml

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se