fredag 26 februari 2010

Thailand, youtube, hudförbud och mig vid fruktkorgen

a) Äventyrsresmål - viktigt domslut i thailand idag, när Högsta Domstolen ska besluta om man ska konfiskera förre premiärministern Taksins tillgångar på motsvarande SEK 17 miljarder. UD råder svenskar att hålla sig borta från bangkok pga risken för nya upplopp mellan taksinanhängare, regeringstrogna och militär. Även om det blir stökigt så lär det ju inte vara nånting i jämförelse med det som snart kommer hända när kungen som är född 1927 går bort. Var på bio i the big mango i december, och där ställer man sig fortfarande upp och sjunger en sång för kungen innan filmen börjar. Det är annat än hur vi ser på vår största socialbidragstagare.

b) Who benefits? - Enligt google så laddas det nu upp 20 timmar film på youtube varje minut - det är 3,3 år av film varje dygn. Tur för dom att server- och lagringskostnaderna faller. Och även om youtube är extremexemplet så kan man lätt hitta samma mönster av lavinökade lagringsmängder i andra branscher. Gynnar tex svenska Proact som är europaledande på datalagringstjänster.

c) Måste grisen ha kläder nu? - Nu tightar Apple till reglerna för apps i appstore, och sparkar ut 5000 appar. Det rör dock framförallt sånt som visar hud och anspelar på sex, så det borde inte påverka nån av mina idéer. ...kanske 'kittla grisen-appen' i värsta fall. Den är ju naken. Fast då får han väl sätta på sig en kofta eller uniform eller nåt.

d) Exitstrategi? - har min sista rapport idag. Ska bli skönt att lämna kontoret snart, för folk börjar verkligen fråga nu när jag mest står och moffar i mig frukt vid fruktkorgen hela dagarna.

2 kommentarer:

  1. Jag är glad att ha Android ;-) . Skämt åsido, är inte "gore"-bilder värre??? Och då menar jag inte Al Gore.

    SvaraRadera
  2. Förvisso är det överspelt med en smula överreaktion + löjligt hanterande av tabubelagt material som egentligen är inte så märkvärdigt eller farligt.

    Nä jag tror bilder på Al Gore är värre, faen jag mena karln är förskräckligt ( Nu kommer jag få mardrömmar )

    SvaraRadera

Blogg listad på Bloggtoppen.se