måndag 8 mars 2010

Morning Update - Oscarsgalan, Formel 1, 2x kvinnodag, författarambitionen och helgen

- Oscarsgala inatt - jag vore ingen riktig modebloggare om jag inte pekade ut Maggie Gyllenhalls 80-tals gardin som min favorit. Och nej, mycket riktigt så är jag ju ingen riktig modebloggare heller.

- Formel 1 - På söndag startar Formel 1 säsongen i Bahrain då den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher kommer tillbaka. Jag kan till viss del uppskatta tjusningen med snabba motorsporter, men har lite svårt att se verkshöjden i att köra en bil riktigt riktigt fort.

- Kvinnodagen 100 år idag - kan väl inte ha undgått någon. Men som Erik Haag uttryckte det i det kritiserade programmet Landet Brunsås nyligen: "Så vadå, frigjorda kvinnor betyder äcklig mat?".

- Kvinnofrigörelse i perspektiv - Samtidigt rapporterar nåt FN-organ att tillväxten i länder som Indien, Indonesien och Malaysia skulle kunna öka med 2–4% om året ifall andelen kvinnor i arbetskraften steg till vad som är normalt i industriländer. Va!? Är det inte mer? I Sydasien är andelen kvinnor som deltar i arbetskraften bara 36%, klart under globala genomsnittet på 53%, och jag har inte varit i Indien, Indonesien eller Malaysia, så jag vet inte hur det ser ut, men jag hade ju trott att en 17 procentenheters ökning i andel kvinnor i arbete skulle bidra mer till tillväxten. Vågar man spekulera publikt i varför det inte är så?

- Författarambitionen - Idag ska jag skriva (mer än blogg alltså), målet är sedvanliga 5000 tecken före lunch (då får jag en ballerina), och ytterligare 5000 efter lunch. Det är dock de 5000 före lunch som är de viktiga, 5000 efter är en bonus. Till lunch får jag en paus, ska träffa my man in försäkringsbranschen och äta lunch på hallen.

- Helgen - M&A (kul namn på ett par va?) var här på middag i lördags och på söndagen var min ledsagare och jag ute med alla andra svenne bananer och njöt av solen på djurgården. Här är vi ute på isen mellan djurgården och gärdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se