torsdag 14 oktober 2010

Fler skomakare, Genomkorrupta ryssar, The New American Bloodsport och MERS

Låter man så här dum? - PS Communication presenterade sin trendspaning och ABC intervjuade. Bland annat så fångade jag upp följande kommentarer om dagens trender från Trendspanaren Lisa Lönner Pulkkinen. Att ungdomar i Stockholm kommer vilja "bli bagare eller skomakare" och att "naturen är på väg att bli religion" Va?! Först häpnade jag över hur larvigt det lät när hon redovisade sina spaningsresultat. Sen kom jag på att det antagligen är sådär folk uppfattar mig som analytiker och prognosmakare i ekonomiska och finansiella sammanhang, fast antagligen ännu dummare. Kanske nyttigt att 'lyssna på sin egen röst på band' ibland.

Genomkorrupta ryssar - Ett ganska roligt/olustigt ryskt telegram som jag tycker drunknat i nyhetsbevakningen av gruvarbetarna i Chile. Enligt Interfax så har snittmutan i Ryssland stigit med över 30% till 30 500 rubel bara senaste året. Det motsvarar 6700 kronor. Enligt siffror från det ryska inrikesdepartementet så beräknas det totala mutandet i Ryssland uppgå till över två biljoner kronor årligen. Kan det verkligen stämma? Hittade inte orginaltelegrammet från Interfax, men om översättaren inte blandat ihop engelskans billions (miljarder) med svenskans biljoner (1000 miljarder) så betyder det att det överräcks ca 298 miljoner mutor om året i Ryssland. Visst kan man anta att fördelningen inte är helt jämn men i snitt betyder det att varje man, kvinna och barn i Ryssland överräcker lite mer än två mutor a 6700 kronor om året.

The New American Bloodsport del I - Foreclosures och MERS, Mortgage Electronic Registration Service. Snacket om MERS har bara precis börjat, enligt min egen lilla trendspaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se