torsdag 14 oktober 2010

Strategikonsulting, Blanka Moody's, 1 paket ballerina om dan och fira Bodström

Strategikonsulting - Fick följa med min kompis strategikonsulten och titta på hans nya uppdrag - att få styr på en low end retail kedja för accessoarer som är bekant för alla. En av de modiga strategiska greppen vi spånade fram var att piffa till sortimentet med uggs, glittriga iphoneskal, intimsmycken och high end designervibratorer, typ Lelo (för övrigt en gammal skolkompis till mig som gör dem). Jag har aldrig varit lockad av att jobba som konsult men den här sortens strategikonsulting verkar ju ganska kul. Jag kanske skulle börja med det...

Korta Moody's Corp - NIA som har haft ett extraordinärt trackrecord den senaste tiden meddelade igår att deras VD köpt säljoptioner i kreditratinginstitutet Moody's, MCO. Han motiverar det med att MCO är ett av kreditvärderingsinstituten som gav AAA rating till subprime bostadsobligationer som inte bara minskat i värde utan blev helt värdelösa. MCO ger för närvarande AAA betyg till amerikanska statsobligationer, men eftersom USA inte har något annat sätt att betala tillbaka sin statsskuld utan att skapa massiv inflation så borde Moody's egentligen betygsätta amerikanska statsobligationer som skräp. Genom att sätta betyget AAA på dem så är det ett säkert tecken på att det inte kommer att finnas något behov av kreditvärderingsinstitut som Moody's i framtiden. Jag köper det argumentet rakt av!

Sveriges mest integritetslösa människa jämte Kissie - Ska träffa AG för lunch idag, då kanske vi slår till med finlunch på nåt riktigt trevligt ställe för att fira att Bodström lämnat Riksdagen.

1 paket ballerina per dag - Jag jobbar ju varannan vecka hemifrån och varannan från redaktionen, och de veckor jag jobbar hemifrån är aldrig varandra lika. Efter att ha inventerat mina vanor under de senaste dagarna när jag jobbat hemifrån så konstaterade jag förvånat att jag snittat på ganska nära ett paket ballerinakex per dag den senaste veckan. Inte OK! Jag minns förr i tiden (i våras) då jag tillämpade Alex Schulmans måttstock. Skriv 5000 tecken före lunch så får jag ett (1) ballerinakex, annars spring 3 km. Dags att börja med det igen.

Moody's kursgraf 1 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se