fredag 15 oktober 2010

Bambupellets, lägenhetsbudgivning och vårdguide för kinesiska småbarnsföräldrar

Åt en sushi på Hötorgshallen med financial whiz kid AG som berättade om deras bambupellets-projekt i Mexico och tech-ventures i USA. Han skulle kolla om han kunde hjälpa mig med en kontakt i Iran också, så att man kanske kan få lite inblick i den verkliga ungdomskulturen.

På hemvägen mötte jag upp min kära syster som satt och drack vin med sin kompis B på Tures. Syster drack vin för att lugna nerverna eftersom hon var mitt uppe i budgivningen på en lägenhet på Brahegatan. 147m2 med garage som ingick i hyran på 5500. Budgivningen var uppe i 9,5 mil när vi skiljdes, det är 65 000/m2. Jag påpekade att det bara kostade 11 000/m2 i Miami och hon nappade faktiskt på det med (förutsatt att det finns några pengar kvar efter lägenhetsköpet).

B berättade om sin plan med en mamma-sajt för kinesiska småbarnsmammor, och en vårdguide på telefon för samma småbarnsföräldrar. Kineserna spenderar 6-7 gånger mer (av den disponibla inkomsten får man anta) på sina barn än vad vi gör i västvärlden, så det låter som den där idéen verkligen kan booma.

Inspirerande tre timmar. Nu ska jag försöka skriva lite till innan jag ska möta upp SE efter joppet.

Lotta lite på dojjan

1 kommentar:

  1. Wow, 6-7 gånger mer... Och det utan att köpa en enda blöja!

    Vad gör de med pengarna egentligen? Ah, privata extralärare tippar jag.

    SvaraRadera

Blogg listad på Bloggtoppen.se