måndag 18 oktober 2010

Växla rials i sollentuna

Eftersom Iran är under sanktioner från väst så går det inte att betala med västerländska kort någonstans, och det egna bankväsendet är ganska torftigt eftersom muslimer inte gillar ränta. Så hela samhället är helt uppbyggt på kontanttransaktioner och därför är det bra att ha med sig ordentligt med cash när man åker dit.

SEB kile i telefon: SEB godmorgon.
Jag: Hej, jag skulle vilja köpa iranska rials.
SEB kile i telefon: javisst, då loggar du in på bank på telefon och lägger en beställning, så tar det ca 5 dagar.
Jag: ok, bra tack, kan du säga mig vad kursen är?
SEB kile i telefon: ett ögonblick så ska jag kolla
- lång tystnad -
SEB kile i telefon: tack för att du väntade. Det var tur att jag kollade för vi säljer inte iranska rial.
Jag: jasså, varför det? Ni är ju Sveriges största valutabank?
SEB kile i telefon: ja, nej, jag vet faktiskt inte. Prova att kolla med forex.
Jag: ok tack.

Ringer FOREX

FOREX tjej i telefon: Forex, god morgon
Jag: Hej, jag skulle vilja köpa iranska rials.
FOREX tjej i telefon: Vi säljer inte det tyvärr. Prova med SEB.
Jag: Jag har kollat med dem och de sa att jag skulle kolla med er.
FOREX tjej i telefon: Jaha.
Jag: Men vad gör alla iranier i Sverige? Var växlar dom?
FOREX tjej i telefon: Jag vet inte, jag tror det finns ett privat växlingskontor i Sollentuna som växlar rials tror jag. Kolla där.

Så antingen bli blåst av nån frifräsare i sollentuna som kör sin egen lilla växlingslåda där, eller så satsar jag på att växla euro till rials när jag mellanlandar i ryssland eller nåt…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se