torsdag 18 november 2010

Allt jag känner har jag lärt mig på TV, Sveriges mest integritetslösa människa och Min Bibel del 10

Allt jag känner om ekonomin har jag lärt mig på TV - En ny undersökning har visat att sentimentet i amerikanska TV-nyheter är en bättre indikator på privatkonsumtionen än det av finansmarknaden så bevakade University of Michigan Index of Consumer Sentiment. Den genomsnittliga amerikanen tittar på TV mer än fem timmar om dan och undersökningen testar om stämningsläget i TV-nyheterna påverkar den vanliga konsumenten i USA, och om University of Michigan Index of Consumer Sentiment är bättre på att förklara förändringar i den privata konsumtionen än sentimentet i TV-nyheterna. Slutsatsen är naturligtvis att så är fallet, särskilt i kombination med personlig inkomst och sparande.
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1706008


Sveriges mest integritetslösa människa - Eftersom den dyker upp i min RSS-läsare så händer det att jag läser Thomas Bodströms blogg Bodströmsamhället. Från USA sitter han och gnäller om att han kanske syns på övervakningskamerorna när han tränger sig utanför amerikanska ambassaden, övervakningen som det tjafsades så mycket om häromdan. "Det kan nämligen innebära att jag själv finns på någon film nu." Äh men herregud - skärp dig! Sveriges tidigare justitieminister. a) om du inte begrep att USA redan hade koll på dig så är du naiv, b) Är det därför tanken besvärar dig? För att du själv kan synas på en övervakningsfilm? Sjuklig egovarning på en människa som själv vållat sin redan överdrivna exponering, c) Vore det inte naturligare att oroa sig för de verkliga meningsmotståndarna?

http://www.bodstromsamhallet.se/2010/11/usas-bojkott-av-sverige.html


Min Bibel, Re-run av Statistisk Årsbok, del 10 - Medeljohansson åt godis för 1 475 kronor 2008. Eller 28 kronor i veckan. Detta kan jämföras med försäljningen av färsk frukt som summerades till 1 147 kronor (22 kronor i veckan)

Från filter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se