fredag 5 november 2010

Bananrepubliken Sverige, Min bibel och veckans IT-lektion

Affärsvärlden Bästa Citat
Fick ett ex av nyutkomna boken Affärsvärldens Bästa Citat i händerna. Den innehåller 152 sidor citat från näringslivet från åren 1988-2009. Inte fantastiskt rolig men jag fastnade speciellt för de här två.

Vad rätt han hade
"När jag berättar för kompisarna i New York att jag äger en tv-station och att syrran är utrikesminister tror de att Sverige är en bananrepublik."
Jan Stenbeck, ägare till TV3 och bror till nya utrikesministern Margaretha af Ugglas, intervjuad i Aftonbladet 30/10-1991

Det är en världslig fråga
"Jag har inte satt mig in i sådana detaljer ännu."
Thomas Jisander svarar i SVTs Aktuellt på frågan om han kan betala de 100 miljoner kronor han ålagts av tingsrätten att betala i skadestånd i Trustorhärvan 13/6 -2001

Min bibel - Rerun av Statistisk Årsbok 2010, del 1 - Vi har använt 214 670 möss i experiment under 2008, 1304 kaniner, 30 reptiler och 1969 hundar. 38 191 möss och 19 grisar avlivades utan föregående ingrepp. Hårt. Se mitt inlägg om försöksmöss för att se var alla mössen kommer ifrån.

Veckans IT lektion - jag har lärt mig om sjukt mycket nya bra program den här veckan. Dels Air Video Server som tydligen gör så att man kan streama video från en hårddisk till sin iphone/ipad, dels Evernote och dels, det bästa av allt, Dropbox som är ett sjukt smidigt online-backup-dela-foldrar-mellan-olika-datorer-program.

http://www.inmethod.com/air-video/download.html
http://www.evernote.com/
https://www.dropbox.com/home

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se