tisdag 9 november 2010

Kuba år 2030 mer utvecklat än Sverige, Min bibel och Tre öar i svarta havet

Kuba år 2030 mer utvecklat än Sverige enligt FN - FN släppte nyligen sin prognos över HDI, Human Development Index, en sammanställning av förväntad livslängd, utbildningsnivå och BNP per capita. Visserligen är det betydande osäkerhet i siffrorna, vilket FN själva erkänner, men slutsatsen med avseende på just Sverige är ändå skrämmande. Sverige ligger idag på 15 plats med 949 i HDI. 900 är för övrigt gränsen för Very High HDI. Utanför listan hamnar diverse utvecklingsländer. Listan nedan är för 2010. Det störande är att FN räknar med att Sverige kommer tappa stadigt i HDI de kommande 20 åren, och falla ner mot gränsen för ett utvecklingsland och en HDI under 900. År 2030 är vi nere på 906 precis över gränsen för Very High HDI. Strax under Libyen och en bra bit efter exempelvis Kuba. Vad det beror på? Det finns nog flera svar. Allvarliga systemfel i Sverige, ett skattesystem som kraftigt hindrar innovationsförmåga, svårigheter att skapa nya jobb och etablera nya storföretag, för höga löner och skatter i förhållande till den fallande konkurrenskraften, försämrad välfärd, kommunaliseringen av skolan och de allt sämre skolresultat den medfört. Med andra ord, den självbedrägliga svenska självgodheten. Chart nedan från Cornucopia.

Min bibel - Rerun av Statistisk Årsbok 2010, del 2 - Av de 117 olyckorna i järnvägstrafiken 2008 så var 73 självmord eller självmordsförsök. 72 av dem avled. Inom tunnelbanetrafiken var det 8 självmord eller självmordsförsök varav 5 avled. Slutsatsen blir alltså att välja tåget istället för tunnelbanan när man ska ta livet av sig.

Tre öar i svarta havet - Efter en kakbuffe på Berns Asiatiska igår så gick jag och Cirkus S och tittade på tyger. Hon håller på att hjälpa mig med en sänggavel, eller snarare, hon gör den åt mig. Jag har fått för mig att jag skulle vilja ha nåt färgglatt linnetyg på sänggaveln, typ från Svenskt Tenn. Jag fastnade för det här, Tre öar i svarta havet av Sveriges designjude nr 1, Josef Frank. Det kostar ohemula 1300 spänn per meter, och det behövs väl två meter för gaveln. Hmm, får fundera på saken...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se