fredag 12 november 2010

Favorit i repris - Presenttips från den hårda verklighetens zooaffär

Började av nån anledning läsa mina gamla blogginlägg. Nästan exakt på 2-årsdagen från att jag först skrev det här så publicerar jag nu om ett av mina personliga favoritinlägg om var labbmöss kommer ifrån. Usch, jag skrev verkligen roligare grejer förr. Nu ska jag gå till tandläkaren.

Presenttips från den hårda verklighetens zooaffär
Posted on november 14, 2008 by johanww| 3 kommentarer

Det här kanske varit uppenbart för alla utom mig, och det är ganska självklart när jag tänker efter, men visste ni att det finns hela kataloger med genmodifierade möss som man kan köpa för forskning och experiment? Och vem som helst får köpa dem (men man får ju naturligtvis inte göra vad man vill med dem, det bestämmer Länsstyrelsen!). Till exempel så kostar en mus med medfödd leverskada runt 60 dollar!

Ojojoj, den är inte helt lätt läsa den där katalogen, men jag vill ha en hyperaktiv men snäll albino, som jag ska kalla Martin (efter min kollega), men jag tror att just den jag spanat in mig på blir blind efter 35 dagar (Retinal Degeneration at approx. 35 days of age – inte bra). Annars är han moståndskraftig mot mjältbrand (bra), men mottaglig för kemiskt framkallad schizofreni (?) och diet-framkallade inflammationer i artärerna! Han har tydligen bara fått äta Labdiet (5K52/5K67) som innehåller 6% fett. Jag ska ge honom majs!

En annan stackare är tydligen extremt aggressiv (fighting often fatal) och blir knäpp av UV-ljus, har får inte vara med!

Vi får se vad det blir för egen del men nu behöver man ju aldrig mer fundera på bra presenter. Inget säger väl ”jag uppskattar vår vänskap” bättre än en blind labbmus som självdör efter 120 dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se