onsdag 24 november 2010

Mail 08:13 och Årtiondets värdeförstöring

Mail 08:13

Hej Johan!

Försöker nå dig utan framgång!

Är du på väg till oss?

mvh,
Hanna

Tittar i kalendern, ser att jag ska träffa VD för Trigon Agri kl 0800 på Brunswick på Birger Jarlsgatan, och jag har precis startat datorn på redaktionen borta på Sveavägen, och det är snömos ute. Suck. Stormar in oförberedd på Brunswicks kontor 15 minuter senare. Träffar bolagets VD, en finlandssvensk finansskojare från Goldman Sachs som ger mig en presentation av Trigon Agri och en uppdatering på det ryska vetet. Torkan i ryssland har slagit ut höstens skördar, och när torkan gick över så började det regna istället så vädret har förstört vintervetet och skördarna 2011 också. VDn har plöjt ner sin personliga förmögenhet i det här och äger 8% av bolaget, men han kommer inte få sällskap av mig i alla fall.

Årtiondets värdeförstöring - Idag meddelades att H&M köper de resterande 40% av aktierna i FaBric Scandinavien AB, alltså Cheap Monday för 8 miljoner. H&M köpte de första 60% i en uppmärksammad deal 2008 för 544 miljoner. Om man räknar baklänges på vad hela bolaget, 100% av aktierna, värderades till vid respektive förvärvstillfälle så har värdet på bolaget gått från 907 miljoner till 20 miljoner - på två år! Snacka om värdeförstöring. Tur att förvärv hör till undantagen i H&M. Pressmeddelandet nedan:

H&M FÖRVÄRVAR RESTERANDE AKTIER I FABRIC SCANDINAVIEN AB

H&M har förvärvat resterande 40 procent av aktierna i FaBric Scandinavien AB som driver butikskedjorna Weekday och Monki samt varumärket Cheap Monday. FaBric Scandinavien AB kommer att inkorporeras i sin helhet i H&M-koncernen men varumärkena kommer även fortsättningsvis att drivas som separata koncept.

Under våren 2008 förvärvade H&M 60 procent av aktierna kontant i det privatägda svenska modeföretaget FaBric Scandinavien AB. I köpeavtalet ingick även en option att förvärva resterande aktier i FaBric Scandinavien AB. H&M har nu utnyttjat optionen och förvärvat resterande aktier.

Sedan förvärvet 2008 har bolaget genomgått en kraftig expansion. Antalet butiker har ökat från 20 butiker till 66 butiker. Numera finns Weekday- och Monki-butiker i sju länder. H&M har stark tro på koncepten vilka bedöms ha stor potential framöver. Expansionen och utrullningen internationellt av Weekday, Monki och Cheap Monday kommer därför att fortsätta.
Köpeskillingen för de resterande 40 procent av aktierna uppgick till 8 MSEK kontant och därmed uppgår H&M:s totala köpeskilling för FaBric Scandinavien AB till 552 MSEK.
Säljare är grundarna Adam Friberg, Lars Karlsson, Örjan Andersson och Linda Friberg.

1 kommentar:

Blogg listad på Bloggtoppen.se