onsdag 29 december 2010

Bibeln 2011 - who's in? och The Suburbs

Bibeln 2011 - Jag har varit sugen på att läsa Bibeln ganska länge. Om man betänker att det hållits fler föreläsningar om vad Jesus sade än alla andra ämnen och alla andra föreläsningar i världshistorien tillsammans, och att det har format västerländskt tänkande, under en period i världshistorien då västerlandet expanderat ut för att dominera resten av världen, är det då inte intressant att försöka ta reda på vad det var han ville säga egentligen?

Budskapet har ju förvrängts och förvanskats flera gånger om under århundradena, och samtidigt utgör det en blueprint på det västerländska psyket. Jag köper nämligen inte alls att vi alla är såna superindividualister som vi så gärna vill vara. Är man uppväxt i Sverige så är man i grunden kristen, även om man inte tror på Gud, för man är helt impregnerad med kristna värderingar och kristen moraluppfattning sedan modersmjölken. Hur många svenskar känner du som lyckats borsta bort Luther från axeln? Har du själv lyckats med det?

Bibeln består av 1,500 sidor, 3 miljoner bokstäver, 740,000 ord, 35,690 verser, 1,346 kapitel. Om man läser Bibeln tyst för sig själv så påstås det ta 50 timmar för en normal läsare, 80 timmar om man läser den högt. Jag tycker det låter väldigt lite, men jag kanske är en seg läsare? Läser man 4 kapitel om dagen så har man läst den på ett år.

Så att läsa Bibeln kanske ska bli mitt nyårslöfte. Egentligen är jag mest sugen på Koranen, för det känns ju lite mer fräsch och aktuellt (?), men det kanske får bli 2012. Jag har ju fortfarande ett par dagar på mig att bestämma mig.

The Suburbs - För er som inte redan har sett den så rekommenderar jag varmt Spike Jonze's video till Arcade Fire's "The Suburbs"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se