tisdag 14 december 2010

Jag gör FRAs jobb för 1% av kostnaden och Lista på svenska terroristkandidater

Det har ju redan kommit en del kritik för att FRA, Säpo och allt vad nu svenskt förebyggande underrättelsearbete heter inte lyckades hitta den här Taimour innan han slog till, trots att karln helt uppenbart sysslat med saker och rört sig i kretsar som underrättelsetjänsten borde känt till. När de efter dådet ska visa resultatet av sina efterforskningar så börjar de med att visa en bild från killens facebooksida. Men misströsta inte, jag erbjuder mig här att göra FRAs jobb för 1% procent av kostnaden. 2008 var FRAs budget på 562 miljoner kronor, jag gör samma jobb för 5,6 miljoner. Som arbetsprov kan jag här visa en shotlist på svenska terroristkandidater. Det är gruppen RIP-Taimour-Abdulwahab-our-brother-and-friend på facebook som har 633 medlemmar. Nåt för Säpo att bara bläddra igenom kanske…

Å andra sidan så måste jag faktiskt tillstå att Gudmundson i SvD har rätt i att säkerhetspolisen i en rättsstat inte ska skanna av facebook och springa in och gripa folk baserat på åsiktsregistrering. Men det måste vara ett verktyg i den moderna terroristbekämpningen även om det som han skriver är en svår balansgång.

http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/RIP-Taimour-Abdulwahab-our-brother-and-friend/146997192018436

1 kommentar:

  1. Helt rätt, staten skall INTE syssla med att samla in åsikter som är avvikande.
    Vi har en grundläggande lagstiftning i vårt land som säger att man faktiskt FÅR tycka vad som helst, till och med uttrycka det (i de flesta fall). Men, om man däremot agerar mot någon annan så blir det en sak för staten att ta hand om.

    SvaraRadera

Blogg listad på Bloggtoppen.se