tisdag 7 december 2010

Triss för 3,3 miljarder och Bush's Decision Points

Triss för 3,3 miljarder - Fick brev från Lotteriinspektionen idag. Generaldirektör Håkan Hallstedt redovisar året 2009 (i december 2010 - snacka om statligt verk). I motsats till vad jag själv hade gissat så var faktiskt inte Triss den mest omsatta produkten 2009, det var Vegas (ca 7,5 miljard i omsättning), och V75 (ca 4,8 miljarder i omsättning). Först därefter kom Triss på blygsamma 3,3 miljarder. Förra året spelade svenska folket för 41 miljarder kronor, en 2% ökning jämfört med 2008. Det här resulterade i ett tillskott på 5,8 miljarder till statskassan, 1,6 miljarder till folkrörelserna och 1,5 miljarder till travsporten.

Bush's Decision Points - Håller på att ta mig igenom George W Bush memoarer Decision Points, som ska fokusera på just det, hans livs mest centrala och definierande beslut. Hittills är det dock mest en lagom seglivad och tillrättalagd sörja av historiska tillbakablickar över Bushfamiljens roll i amerikansk nutidshistoria. Men jag måste ändå säga att den har en skönt förlåtande och försonande ton, typ "jag gjorde så gott jag kunde och försökte göra det jag trodde var rätt, och skulle göra en del saker annorlunda om jag fick chansen". Gillar också att han inleder boken med att berätta om sin alkoholism. Speciellt som han inte är nykter längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se