torsdag 23 oktober 2008

åsiktsmaskin och bilhandlare

På temat finansiellt - Jag jobbar som aktieanalytiker på en mindre bank, på säljsidan mot institutionella investerare - jag funderar alltså ut och skriver investeringsanalyser för de som förvaltar dina och mina pensionspengar, sparpengar i fonder och sånt.

I motsats till vad folk tror så är det en ganska förlåtande bransch. Om jag som analytiker har rätt i hälften av mina rekommendationer så är det att anse som bra. Jämför det med de flesta andra branscher - man skulle ju verka helt imbecill om man bara levererade i hälften av fallen, tex betalade för ett paket mjölk på ICA och bara fick mjölken i hälften av fallen eller åkte taxi och bara kom fram hälften av gångerna.

Den ena tolkningen av analysjobbet är att man är en åsiktsmaskin som får betalt för att tänka, den andra att man är finansbranschens bilhandlare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se