söndag 17 oktober 2010

Söndagens minidebatt på fejjan

Trogna läsare och vänner vet att jag gärna tar chansen att fånga upp saker som händer mig (och dem) och lägga upp dem på bloggen. Efter mitt föregående inlägg så fick jag snabbt följande feedback:

LC: Betala tv-avgiften! Skurk!

Jag: Nej tyvärr. Köper inte myten att vi inte skulle kunna ha ett bra och brett tv-utbud utan att staten ska behöva tvinga varenda ägare av hårdvara att betala utan hänsyn till nyttjande. Visst har vi presstöd, som visserligen mest går till dagstidningar, men vi har lyckligtvis ingen statlig tidning.

LC: Men titta inte på SVT då. Se på Kungarna i Tylösand istället. Du borde ju gilla detta underbara exempel på hög kvalitet och IQ som den fria tv-marknaden kan presentera. Glöm inte Hollywoodfruar när du ändå är igång.

Jag: Nä absolut, att nyttja det som andra betalar är stöld så det skäms jag för, men bara lite. Omvänt så gör ju förekomsten av SVTs alternativ, som har en större budget än alla andra kanaler tillsammans, att det i praktiken blir omöjligt att starta kommersiella alternativ i samma nisch. Anledningen till att det är så mycket skit på andra kanaler är att den svenska marknaden är för liten för en ny kommersiell aktör att konkurrera i kvalitetssegmentet med en jätte som SVT, inte för att kommersiella kanaler är liktydigt med skit.

Jag tror att debatten tog slut där och även om fejjan är ett betydligt större forum än min blogg så vill jag bjuda in även andra läsare till att ha en synpunkt. Å ena sidan på betalar jag inte alltid parkeringsavgift heller och skäms verkligen aldrig för det, men å andra sidan så ser jag ner på de som tycker de har rätt att tjuvåka i tunnelbanan bara för att de tycker att systemet är fel. Men inget är hugget i sten. Den som bidrar med ett inlägg med substans om varför man ska eller inte ska betala tv-avgift kan vinna en, jag vet inte, lunch kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se