fredag 26 november 2010

2010-talets tillväxtmarknad, Daddy issues och Apropå kylan

2010-talets inhemska tillväxtmarknad - Efter en lunch med ER tidigare i veckan så har jag nu engagerats i start-up fasen av ett integrationsprojekt, vilket föranlett mig att gräva i en massa integrationsstatistik. År 2009 invandrade sammanlagt 102,280 personer till Sverige. Det är en fördubbling av antalet invandrade sedan 1999. Antalet utländska medborgare har varierat kring 400,000-500,000 mellan åren 1980-2006. Men 2009 hade 602,900 personer i Sverige ett utländskt medborgarskap. De utländska medborgarna utgjorde drygt 6 procent av Sveriges folkmängd. Att antalet inte ökat mer trots den kraftiga invandringen beror på den stora mängden naturaliseringar (charmig benämning), det vill säga byten till svenskt medborgarskap. I åldrarna 20-64, de åldrar då flesta förvärvsarbetar, utgör gruppen närmare 18 procent, och det tar i snitt 7 år för en nyanländ nysvensk att fixa ett jobb. Lite grovt antyder det här att vi har en kommande boom i antal förvärvsarbetande invandrare som kommer att behöva eller nyttja all möjlig service som de tidigare inte nyttjat, tex banktjänster och försäkringar. Mer om det här senare.

Ex A-Brokers - Min gamla chef, tillika Carl-Henric Svanbergs och Melker Schörlings money-runner ringde och förmedlade ett jobberbjudande (för ett projekt snarare än ett riktigt jobb, vilket passar mig utmärkt). Jag vet inte varför, men mitt förhållande till honom är nästan som det till ett gammalt ex som man aldrig kom över, som en ouppklarad kärleksaffär. Det kan låta helsjukt men så känns det. Vi satt bredvid varandra och delade på en Bloomberg i flera år, och idag tre år senare är karln fortfarande min stora idol och marknadsideolog. Låter nästan som lite ouppklarade daddy issues… Hoppas han inte läser det här.

Apropå kylan – fick syn på det här diagrammet från förra vintern. Det visar varmvattenströmmarna från Mexikanska golfen. Jag har tyvärr inget att jämföra med men vågar svära på att den egentligen ska leda varmt vatten hit till norden… det var i alla fall vad jag lärde mig i skolan. Och om nåt har ändrat sen dess så är det kanske inte så kontigt att det är kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se