onsdag 17 november 2010

Kissa i byxorna, Min produktion på VA.se och Min Bibel del 9

Kissa i byxorna - Det dröjde inte mer än några veckor plus några dagars svaghet på börsen drivet av en nygammal eurokris på irland och inflationshot i Kina så springer FED-ledamöterna ut på rad och försöker lugna markanden med att man kan fläska på med ännu mer QE om det "behövs". Vad var då poängen med den första? Och den andra? Att sätta marknadskrafterna ur spel så att börsen aldrig går ner? Antagligen, så att vi får den sortens tillgångsinflation som inte bara premierar ekonomisk tillväxt och investerare och skadar de fattigaste 20 procenten av befolkningen, utan även tillåter FED och de amerikanska bankerna att inflatera sig ur sina skulder, vilket ju är det egentliga syftet med FEDs hela policy. Inflation är nämligen det enda vapen som har nån som helst möjlighet att bita på de så kallade toxic assets som FED har på balansräkningen, alla dåliga huslån som bankerna sitter på och framförallt den enorma amerikanska statsskulden. Och i förhållande till de problemen så är prisstabilitet för medelklassen helt underordnat. Men det kan man ju inte säga högt. Nä, jag säger som Wallenberg: ”Inflation är som att kissa i byxorna. Det värmer gott i början, men sen blir det jädrans obehagligt.”

Min produktion på VA.se - här är min produktion de senaste dagarna på VA.se. Läs allt!
Köp Yara innan Peak Fosfor
Vestasköp kräver tid
Nibe - ingen hit
Så handlar du hållbart
Fyra strategier om rallyt är över
Därför slår Etrions notering svensk vind
Svagt oktober från H&M

Min Bibel, Re-run av Statistisk Årsbok 2010, del 9 - Föväntad medellivslängd skiljer sig 1,9 år mellan Halland och Norrrbotten – kunde man ju gissat på förhand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se