lördag 29 januari 2011

Man kan alltid välja en bättre tidpunkt - Demonstrationer i Khartoum

Inspirerade av Tunisien och Egypten så ska det tydligen demonstreras i Khartoum nu också. De är ju trots allt grannar med Egypten. Härom sköt polisen tårgas mot demonstranter i Khartoum efter att en oppositionsledare blivit arresterad och nu på söndag den 30 så ska kidsen ut och gorma och kanske kasta lite sten. På nätet står det att demonstrationerna som ska ske på Palace Street utanför Al-Bashirs palats ska vara fredliga. Hoppas det blir så. Hittills har 8000 pers anmält sig till uppropet på facebook, som nu har blivit nerstängt i landet. I fredags var polisen tydligen ute och genomsökte bilar som färdades efter 12 på natten. Mitt flyg anländer 02.20 på söndagsmorgonen. Visserligen ska Mohemmed komma och hämta mig på flygplatsen men jag hoppas jag slipper ett varmt mottagande av polisen på väg in till hotellet. Som utlänning måste man registrera sig hos aina också och det lär jag ju inte ha hunnit göra då. Sitter än så länge i loungen på arlanda så jag har fortfarande möjligheten att avbryta resan, men mitt visum går ut den 10 feb. Men jo, man kan alltid välja en bättre tidpunkt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se