onsdag 2 februari 2011

Vykort från Abu Dhabi - Oavslutade byggprojekt och 40 mil från Ghawar

Tog bilen till Abu Dhabi idag, 12 mil sydväst om Dubai. Passerade så många oavslutade byggprojekt att jag nästan fick en chock. Enorma kontorskomplex, hotell, bostäder, villor, resorts, you name it. Enorma projekt, mitt ute i öknen. Där allt står helt stilla. Omfattningen är verkligen chockerande. Om nån sa till mig att det står tomma och pågående byggprojekt i Dubai motsvarande ett helt Göteborg skulle jag inte bli ett dugg förvånad. Lägg till det vägar och broar också. Ett tag kvar innan den här balansräkningen repar sig, men mer om det senare.

I Abu Dhabi missade jag precis skybaren på Royal Meridien som ligger precis vid havet. De stängde vid 1500 efter lunch. Blev en latte on the go innan jag åkte ut till nya motorvägen över Saadiyat och Yas Island, en 2,5 mil lång motorväg på vattnet över sandöarna som omger Abu Dhabi. Ibland undrar man hur de kan bygga så mycket utan att hela sandplätten bara rinner ner i havet. Till skillnad från Dubai så finns det dock riktiga stålar här. Abu Dhabi fick 95% av all olja som finns i UAE, ca 9% av världens reserver. Tack vare oljan åtnjuter Abu Dhabiborna världens högsta BNP per capita.

40 mil bakom mig, hos grannen, ligger Ghawarfältet, världens största oljefält, 1900-talets enskilt största ekonomiska tillväxtmotor, modern till allt från bensinen du tankar bilen med till plasten i din fjärrkontroll och huvudvärkstabletten du tar när du har ont i huvudet (ja, den är baserad på olja). Mäktigt.


Det mörka du ser längs med horisonten är tomma bostäder och pågående byggprojekt. Finns överallt, hur många som helst. Ser ut som ett mysigt område också...


Och såna här ser man överallt ute i öknen. Överallt, och flera gånger större. Som står helt still.



Waterfront Abu Dhabi. Även om stan var långt mer normal än Dubai fanns det tomma kontor här också. Hela den högsta kåken på bilden är tom och går att hyra på rot.


Ärligt talat, hur kan man stänga Skybaren efter lunchen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se