torsdag 3 februari 2011

Vykort från Dubai - del 2, Islamic Finance, Längst ut på palmbladet och Arabisk dansmusik

Islamic Finance - Uppe tidigt i morse för att träffa chefen för Fixed Income och en av obligationsförvaltarna på en av de större investmentbankerna i Dubai som är verksamma både i vanilla investment banking och Islamic investment banking. (En av dem var somalier och smygrasisten i mig blev faktiskt lite förvånad över att träffa en somalier med ett så kvalificerat jobb). Jag var där för att prata islamic finance och sharia compliant financing solutions, sukuks och sånt. Det visar sig att Dubais framtid är intimt förknippad med förekomsten och överlevnaden av såna här sharia compliant solutions. Återkommer om det i mitt ekonomiska bokslut över Dubai.

Längst ut på palmbladet Jumeirah - Efter en lunch vid poolen tog jag bilen till Palm Jumeirah, det superabsurda megaprojekt som är en hel stadsdel byggd på artificiella sandbankar i havet formade som en palm. En 2 km lång stam med 16 blad ut i vattnet, omgivna av en 11 km lång vall som vågbrytare mot havet. Överallt villor och hotell. Påbörjades 2001 och har varit ett problembarn sen start. Dessutom hindrade den avancerade konstruktionen vattnet från att cirkulera så det började lukta illa och växa alger, och till råga på allt så kom man på för nåt år sen att hela rasket sjunker ner i havet med ca 5mm varje år, hur länge det ska pågå vet ingen.

Hammarby Sjöstad på steroider - Sen tog jag en promenad genom Dubai Marina, och hängde lite vid deras sjukt fina strand vid havet. Helt sjukt byggprojekt, som om Hammarby sjöstad var en cancersvulst som bara fått växa okontrollerat. Precis som så mycket annat här alltså, fast nu med vatten. Har dock blivit så avtrubbad att när 20 halvfärdiga höghus står bredvid 20 färdiga höghus med orden To Rent över hela sidan, så reagerar jag knappt längre.

Arabisk dansmusik - Cruisade hem i min Mazda längs Sheikh Khalifa bin Zayed Road som går genom hela Dubai och lyssnade på arabisk dansmusik. Jag tror jag börjar gilla det. Bilfärden tog 2 timmar i rusningstid. Nu ska jag fixa middag.



Smogen kommer från gaskraftverken som knappt syns nere till höger i bild, precis söder om Dubai. Nånstans måste ju elen för att driva allt glitter i den här stan komma ifrån


Hotell ute på palmbaldet


Ett till hotell ute på plambladet


Hammarby sjöstad gånger 1000, fast lika många boende




En riktigt fin strand hade de i alla fall, lite för kallt för att bada dock


Iran på andra sidan gulfen. Ja bortanför Palm Jumeirah som syns på bilden alltså...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se